Cât de scump e un telefon ieftin fără să îți dai seama
În ultimii doi-trei ani s-a umplut piața de telefoane ieftine (și, uneori, bune). Au succes, că sunt ieftine, dar vin la pachet cu costuri implicite de care utilizatorii nu țin cont.
În 2015, mai clar ca niciodată, piața telefoanelor inteligente s-a scindat între două insule imense. Pe una stau Apple și Samsung, HTC și LG și practică niște prețuri ceva mai mari. Pe cealaltă stau toți ceilalți, sute și sute de producători care mai anoști, care mai descurcăreți care au profit mic, produc mult, vând la preț foarte mic și există de la an la an până când dispar subit în lipsă de bani. Xiaomi a demonstrat că poate coborî prețul foarte mult chiar în urmă cu o săptămână.
Apple încă este același producător care cere mult pe telefoanele sale, pentru care a și dezvoltat câteva servicii, în timp ce Samsung produce de zor zeci de modele ieftine sau puțin mai ieftine decât cele de vârf. Din China însă vin lunar modele foarte ieftine, comparativ cu ce propun ceilalți doi producători, și acestea iau fața cumpărătorilor. Anul acesta, Allview a lansat un telefon cu preț de peste 2.000 de lei, un pas mare înainte.
Exemplul din România este bun și pentru ce se întâmplă în afară. Realitatea este că niciun telefon nu iese din fabrică având prețul pe care îl are în magazin. Cele mai bune modele din prezent sunt sub 250-300 de dolari, în funcție de ce materiale mai folosesc companiile în construcție. Restul banilor se duce în marketing, livrare, cercetarea și dezvoltarea altor modele, linii de service etc. Este un fapt cunoscut de sute de ani, căci doar nu crezi că hainele marilor case de modă au ceva special, nu?
Prețul mare al unui telefon ieftin
Totuși, când cumperi un iPhone sau un Samsung vin la pachet cu câteva beneficii: suport tehnic, software (mai limitat la Samsung), disponibilitate în țara ta și calitate a construcției (da, iPhone 6 Plus se îndoaie, dar nu ți se dezlipește ecranul din senin; da, marginea de pe Galaxy S5 se cojește, dar nu-i sar butoanele). Telefoanele din China, excepție făcând mai nou OnePlus, Xiaomi sau Oppo, sunt dispozitive lipsite, mai mereu, de ce am enumerat mai devreme.
Este firesc ca un telefon din metal și sticlă să coste mai mult, căci materialele sunt mai greu de prelucrat decât plasticul. De aceea Xiaomi produce câteva modele anual din plastic și le vinde rapid online. A redus costurile fabricând ieftin, vânzând ieftin (fără operatori și magazine tradiționale) și investind câteva resurse într-un flagship, restul telefoanelor având doar scopul de a se vinde.
Nu cumpăr telefonul din grijă pentru muncitori, dar îmi pasă de dispozitiv și de ceea ce primesc.
Spre comparație, Apple a început cu plastic, când producea iPhone 3G și 3GS, a trecut la sticlă pe iPhone 4 și metal pe iPhone 5 și iPhone 6. A crescut calitatea construcției, a materialelor pe măsură ce a produs mai mult bani. Companiile din China nu prea produc. Xiaomi a avut profit de milioane de dolari în 2014, Apple de miliarde. Acesta e unul dintre costurile prețului mic, care în final te afectează pe tine utilizator.
Vlad Savov scrie pentru The Verge că prețul mic al telefoanelor duce și la pierderi de locuri de muncă (mai bune) în companii precum HTC sau Lenovo, care nu pot concura cu atacul din China. Nu-i împărtășesc grija, nu-mi pasă de muncitorii din China, căci nu cumpăr telefonul pentru ei, ci îmi pasă de dispozitiv și de ceea ce primesc cu el.
Știu că în cazul unui iPhone primesc actualizări cel puțin un an și asta destul de repede după lansarea unui nou iOS, pe când la Android nici garanția asta nu există. Poate primești acum, cum au făcut LG și Motorola, poate la anul sau când se decide compania. Poate vei avea Play Store cu acces la aplicații, poate nu, că oricum telefon e pentru China și n-are Play Store. Poate dezvoltatorii vor produce aplicații pentru telefonul tău sau poate nu, că-i prea puțin popular (vezi cazul Windows Phone).
Android a popularizat telefonul inteligent, dar acum afectează calitatea acestuia.
În final, nu iau partea producătorilor care practică prețuri mari, oricând aș vrea ca ceva să fie mai ieftin decât este, dar o parte mare din acel preț se vede în altceva decât în hardware sau în marketing. La OnePlus 2 trebuie să treci prin planul lor de promovare, să stai la coadă după invitații și să aștepți să primești un smartphone care, după toate standardele, pare că merită. Dar unde îl repari, când îl strici? Nu-l repari, iei altul, că-i ieftin, nu? Pentru europeni și americani este tentantă China cu toate produsele sale la prețuri mici, dar când un preț e redus într-o parte, atunci se iau bani din alta.